top of page
  • Writer's pictureRamon Buitenbos

Lekke pijp





Ik stapte op mijn fiets. Het was kwart over zes in de ochtend. Het miezerde minimaal. Ik dacht: ach het kan wel zonder regenpak. Een regenpak blijft toch iets walgelijks. Dan kom je niet nat aan van de buitenkant maar ben je bezweet en nog viezer nat. Na twee minuten begon het flink te regenen. Aangekomen op werk was ik doordrenkt. Na de hele dag werken dankte ik God dat het erop zat. Ik stapte weer op de fiets en het was droog. Mijn kleren waren inmiddels ook droog. Ik maakte een tussenstop bij de supermarkt voor wijn, blikken bier en ingrediënten voor nasi. Ik kwam weer bij mijn fiets en zag dat het ventiel was afgebroken. Ik liep vervolgens 100 meter naar de duurste fietsenmaker van Oegstgeest.


“Vervangend schaamrood”

‘Gaat u de band er zelf inzetten?’ zei een vrouwelijk persoon van ongeveer 56 jaar oud. Ik schoot in de lach en zei: ‘nee, ik kom hem morgen wel halen.’ ‘Waarom lacht u?’ ‘Nou, u kent mij niet maar ik ben nog onhandiger dan mijn domme vriend Bob.’ ‘Is die Bob onhandig?’ ‘Ja mevrouw, hij ging een keer in de zomer fileparkeren op de boulevard in Noordwijk en toen heeft hij 30 keer zitten steken om zijn auto erin te krijgen. Na de 20e keer ben ik uitgestapt en ben ik 50 meter verder gaan staan met vervangend schaamrood op mijn kaken.’ ‘Oh ok, wat een lul eigenlijk die vriend van u. U kunt hem in uw geval beter bij ons laten maken voor veel te veel geld. Ik stuur u een sms als ie klaar is morgen.’ ‘Hoeveel gaat het kosten dan voor een binnenbandje?’ ‘Met arbeidsloon komt het op 40 euro uit.’ ‘Het is voor niks!’ zei ik en liep met mijn boodschappentas en laptop tas de fietsenwinkel uit.


“De toorn”

Ik verheugde mij op het bier dat in mijn tas zat en ging vol goede moed mijn wandeling maken naar huis. Het is maar 5 km, dacht ik. Gelukkig begon het weer te regenen. Ik stak over op het zebrapad zonder te kijken en kon nog maar net terugdeinzen voor een auto die gewoon door reed. Door de plotselinge beweging scheurde mijn gele, plastic net gekochte, Jumbo tas en alle boodschappen lagen nu verspreid. Ik raapte mijn spullen op en propte ze weer in de kapotte zak. Gelukkig was de fles wijn niet gesneuveld. Ik had niet graag de toorn van mijn vrouw willen voelen als ze thuis zou komen en er zou geen goedkope wijn aanwezig zijn. Ze had me nog speciaal een app gestuurd vanochtend met: Wel een liter fles meenemen. We hebben helemaal niks meer. Is goed schat, hoe gaat het? Stuurde ik. Daarna had ze geen reactie meer gegeven. Bij mijn woning aangekomen zag ik dat mijn vader en zijn twee kleinkinderen er al waren.


“Kluns”

‘Wat ben je laat dan?’

‘Ja, mijn ventiel is afgebroken. Het kost 40 euro om een nieuwe achterband erin te zetten.’

‘40 euro? Ik had die band er toch in kunnen zetten.’


‘Nou pa, laten we dat maar niet doen, jij bent nog onhandiger dan Bob.’


‘Rot op, dat kan niet. Bob heeft alleen vorig jaar al vier keer tijdens het eten met een vork in zijn eigen tong geprikt!’

‘Ja het is niet letterlijk bedoeld, ik wilde alleen een punt maken. Niemand is zo’n kluns als Bob.’


“Kattenvoer”

Mijn vader verliet mijn woning en ik begon met koken. Na drie blikjes besloot ik nu echt te starten.

Ik had de rijst gekookt en deze was gelukkig mislukt. Ik bakte de rijst toch maar en het gerecht leek nu op kattenvoer dat ik elke dag serveer aan mijn kat, Kurt.


Ik besloot de andere blikken bier uit het sixpack op te drinken en toen mijn vrouw rond 19.00u thuis kwam, keek ze in de pan.

‘Oh dat ziet er lekker uit!’

‘Oh ja? Ja ik heb me best gedaan, schat.’

‘Dat is voor Kurt toch, ik neem aan dat wij geen kattenvoer eten toch!’

Nadat mijn vrouw in een half uur tijd een halve fles had opgedronken aten we twee tosti’s en bracht ik mijn jongens naar bed. Ik lag nog even tussen hen in en schrok wakker. Het was half zes. Ik kon niet meer slapen. Ik stortte 60 euro op een gok site en na een uur spelen stond ik op 100 euro. Ik dacht: laat ik maar uitbetalen. Het zit me wel mee. Die achterband is nu gewoon gratis!

4 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page